Забравена парола

Ще получите нова парола на посочения от Вас email.

 

Вертикални съотношения при дизайн на текст



В статията от предния брой разгледах основните хоризонтални съотношения, които всеки дизайн на текст притежава. В тази статия ще разгледам особености при работата с текст, но във вертикала. Това в основата си е разредката между редовете, или така нареченият лидинг (англ. leading – водещ), както при равен наборен текст, така и при обособяването на различни акценти като параграфи, абзаци, заглавия и подзаглавия. Тъй като това е един от основните елементи при оформянето на наборен текст, често разредката между редовете се сравнява с ритъма в музиката. Това може би не е случайно, тъй като именно разредката е онзи елемент в оформлението на текста, който може да направи редовете свързани по един или друг начин. Именно умелото използване на разредка прави текстовия блок по-тъмен или по-светъл, по-четим или по-нечетим.

Хоризонталните съотношения в текста на практика са относително завършени и обикновено следват следната последователност – избор на шрифт, избор на основна големина на буквата и накрая ширина на колоната. На практика всички детайли по отношение на хоризонталните характеристики на шрифта просто сработват без необходимост от допълнителна намеса. Това е така, тъй като оптималното разстояние между буквите и думите на практика е предварително дефинирано от дизайнера на шрифта и рядко се нуждае от промяна. В същото време вертикалните съотношения всеки път са осъзнат избор от страна на дизайнера, който оформя текста. В този смисъл това е елементът, който при равни други условия (шрифт, кегел и ширина на колоната), може много силно да повлияе на окончателното възприятие на оформяния текст.

В типографската практика за изходна, или неутрална разредка се има предвид разредка, равна на големината на използваната буква. Това води своята традиция още от времето на отделните блокчета дървени или метални знаци, които при подреждането си в редове са били допирани до следващия ред без допълнително разстояние между тях. В днешния дигитален набор това означава, че съотношението между големината на използвания шрифт и разредката между редовете е 1/1 или 100%. Така например за текст с големина 12 pt неутралната разредка е с големина 12 pt.

В същото време за големи масиви от текст типографската традиция през вековете е показала, че е необходимо разредката да бъде по-голяма от големината на използваната буква. Това е така наречения позитивен лидинг. Въпреки че неговият размер зависи в голяма степен от ширината на текстовата колона, може да се каже, че една от най-често срещаните пропорции между големина на буква и разредка е в съотношение 1/1,2 или 120%. По този начин за текст с големина 10 pt разредката между редовете би трябвало да бъде 12 pt, което означава, че лидингът е 2 pt. Това е и стандартното съотношение, което е заложено в софтуерните програми, специализирани за професионална работа с текст.

Вследствие на тази относително устойчива формула в практиката на оформление на наборен текст са се наложили стандартни съотношения като 9/11 pt, 10/12 pt, 11/13 pt и 12/15 pt. Те често се използват като стандартни решения за текстови колони с нормална ширина от порядъка на 45–75 знака. В същото време трябва да се има предвид, че при по-широки колони е необходимо лидингът да се увеличи. Това ще подпомогне визуалното разпознаване на новия ред и ще подобри четимостта на текста. Обратно, при кратки текстове, съставени от по няколко думи и два-три реда, лидингът е необходимо да се намали, като по този начин се създаде достатъчна монолитност на израза. Това е честа практика при заглавия и други кратки и завършени изрази.

Целия текст можете да прочетете в печатното издание.

Статията е публикувана в брой 3 / 2010.

 
24.08.2011.
Автор: Pro GR
0 Коментари
Таг :

Шрифтове, Практика, Дизайн

Сподели в: Share Tweet

Още статии от същата категория

Добави коментар