Забравена парола

Ще получите нова парола на посочения от Вас email.

 

Започва нова глава за книгите



Настоящата история има всички необходими черти, за да се превърне в истински бестселър. Бъдещето на книгите е толкова вълнуващо – като мистериозен трилър или приключенска новела. Причината за това се крие във факта, че не знаем кой ще бъде сред жертвите и кой ще се изправи като победител. Claudia Paul казва, че с книгите винаги е интересно.

Книжният пазар в Германия е един от най-добре организираните в света – с 2800 книгоиздатели и около 5000 книжарници, които могат да получат повече от 300 000 заглавия за една нощ чрез търговците на едро. Населението е повече от 82 милиона, а всяка година на книжния пазар биват представяни около 94 000 нови книги. Продажбите на книгоиздателите се оценяват на около 4,6 милиарда евро. За сравнение в САЩ, с население от около 300 милиона, индустрията книгоиздаване има продажби, близки до 24,3 милиарда щатски долара, което в евро прави близо 18 милиарда. Книгоиздателите в САЩ са някъде около 70 000 и всяка година издават около 275 000 нови книги. Във Великобритания почти половината от издадените книги биват продавани от големите вериги книжарници. В Германия нещата стоят по-различно – резултатите сочат, че около 15 до 20 процента от новите заглавия биват реализирани в големите книжарници.

Разликата между пазарите се дължи в голяма степен на поддържаната крайна цена на книгите в Германия, която е упомената в закон, в сила от 2002 г. до ден-днешен. Това дава възможност на издателите да предвидят в определена степен възможностите и рисковете на производството на книги и да предложат едно превъзходно разнообразие от литературни образци. Но какъв ще бъде и най-вече как ще изглежда пазарът на книги в бъдеще?

Книгоиздателите и книжарниците вече се изправят срещу много нови разработки. Дигитализацията дава възможност на множество нови форми на медиите да се появят на бял свят. Глобализацията създаде нови граници (премахвайки старите териториални ограничения) за търговията и индустрията. Не на последно място социалната структура е в състояние на постоянни промени. Все още не е напълно ясно как купуващите и хората, четящи книги, реагират на всичко това. В края на краищата именно те определят как ще се развива светът на книгите. Съвместно с Heidelberg компанията за проучване на пазара Sinus Socivision и German Publishers and Booksellers Association (Германската асоциация на книгоиздателите и търговците на книги) са размишлявали върху различни сценарии, опитвайки се да разберат как те биха повлияли на книжния пазар.

Най-важният дял: съдържанието

Печатът все още е важен, но разбирането за това, какво представлява книгата, се е променило. Произволно съдържание може да се използва произволно – генерираното от издателите съдържание вече не е само и единствено в царството на печата. Вместо книга имаме съдържание, редактирано от книгоиздателите, защото все още има един принцип, който се прилага и важи: книгоиздателите са пазителите на информационната надеждност и се интересуват от начина на нейното компилиране – с други думи те са хората, които гарантират за точността на информацията (след информационния бум, който предизвика онлайн светът, днес е все по-трудно да се открие достоверна информация в уеб пространството. Като доказателство за това твърдение може да се посочи онлайн библиотеката Уикипедия, в която многократно е имало проблеми, свързани с точността и достоверността на публикуваните статии – бел. прев.). Въпреки това авторите все по-често вземат нещата в свои ръце – те сами се заемат с издателските процеси и последващото разпространение на тяхното произведение. Както добре знаете, особеността, онази специфична характеристика на книгата е, че медията е нейното информационно съдържание, а не хартията. При този сценарий книгата, каквато я познаваме, е загубила своето място на водещо средство. Създаваното от издателите съдържание запазва своята водеща роля. Печатните книги се превръщат в нещо специално и отговарят на нуждата от сетивност, на необходимостта за физическа връзка между книгата и четящия.
Хората ще продължават да купуват книги – за самите тях, като подарък, да обогатяват колекциите си.

Целия текст можете да прочетете в печатното издание.

 
23.08.2011.
Автор: Pro GR
0 Коментари
Таг :

Практика

Сподели в: Share Tweet

Още статии от същата категория

Добави коментар