Забравена парола

Ще получите нова парола на посочения от Вас email.

 

Игор Березин за новата си книга – „Най-големите потребителски пазари на Русия: обем, динамика, перспективи“

  •  
  •  
  •  
  •  


Игор Березин е един от водещите руски маркетолози и е президент на руската Гилдия на маркетолозите. Последната издадена книга на Игор е „Най-големите потребителски пазари на Русия: обем, динамика, перспективи” (Крупнейшие потребительские рынки России: обьем, динамика, перспективы).
Тази книга е ценна за руския и за българския бизнес, защото дава полезна информация за ключови аспекти от икономическия живот в Русия.
Интервюто е специално за списание ProGRAFICA във връзка с излизането на книгата.


Господин Березин – защо решихте да напишете тази книга?
Исках да направя такъв авторски справочник с коментари, че зад сухите статистически данни да видим живота на хората, динамиката на пазарите, да получим информация за реалните процеси в икономиката и в бизнеса. И на основата на тази информация бизнесът да взима по-грамотни решения.
У нас в Русия има много митове, които пречат да разбираме правилно живота и да вземаме адекватните решения. Например, един мит е, че „на 10 момичета има само 9 момчета" - дори има такава песен от съветската епоха. Жените в Русия, разбира се са повече от мъжете, но във възрастовата група над 50 години, над 60, над 70 (бабите са 2.5 пъти повече от дядовците.) Но това не е възрастта на булките и младоженците. А сред 20 – 29 годишните, младежите са малко повече от момичетата.
Или друг мит, че „Москва – това не е Русия”, че стандартът на живот в Москва е в пъти по-висок, отколкото в другите големи градове. Това е пълна глупост - разликата между Москва и други големи градове от гледна точка на потреблението не надвишава 20-40%. Има и градове, в които доходите на населението и потреблението са сравними с Москва, например - Сургут.
Там, където действително има разлика - е между областните центрове (Саратов, Тюмен, Ярославл, и т.н.) и малките градове от същите области. Там разминаванията могат да са в пъти.

За кого е тази книга?
На първо място за собственици на малки и средни фирми, ангажирани в производството или търговията на дребно с потребителски стоки. За тези, чиито потребители са купувачите на храна, напитки, дрехи, домакински уреди, автомобили и т.н. За мениджърите и маркетолозите на тези компании. Надявам се, че и студентите по икономика, мениджмънт, маркетинг могат да намерят в нея полезна информация.

Какво е съдържанието на книгата?
Структурирана е в 23 глави. Първите са посветени на социално-икономически въпроси - численост на населението, възрастова структура, типология на домакинствата, най-големите градове и потребителски пазари, жилищата и пазара им, заетостта, потребителската култура, спорта, хобитата, отдиха и развлеченията.
Отделна глава е посветена на нивото и на динамиката на доходите, техните източници и разпределение. И още една – за спестяванията. Мисля, че тези глави ще бъдат полезни за работещите във финансовия сектор: банкери, застрахователи, брокери.
Четиринайсет глави са посветени на отделните потребителски пазари: на автомобили, хранителни продукти като цяло и поотделно – салами, сладолед, алкохолни и безалкохолни напитки, цигари, домакински уреди, мобилни телефони, интернет, книги, филми и бижута и т.н.

Откъде намерихте толкова много информация?
Част от нея е от официални източници - статистическата служба, митническата служба, службата за вътрешни приходи, граничната полиция, и т.н. Друга част ми беше предоставена любезно от колегите от холдинг Ромир - най-голямата изследователска компания в Русия.
Събрах информация и от открити източници, бизнес публикации и уебсайтове, информационни агенции. И в интернет има много статистически данни.
Самият аз съм изследовател и консултант по отношение на автомобилния пазар, на този за сладолед, алкохолни напитки и сокове, бижута, книги, мобилни телефони и телекомуникационни, банкови услуги.

Като цяло – кои са по-важни за пазара – мъжете или жените? В този план Русия отличава ли се от другите европейски държави?
Повечето от продуктите, за които пиша, са такива със съвместен избор. Мъжете много рядко купуват без участието на прекрасните си дами дори и бижутата – страхуват се да не сгафят с размера или с дизайна. За разлика от Западна Европа в Русия повечето омъжени жени за последните 100 години са работили по 8 часа на ден, а освен това са въртели и домакинството. Едва през последните 10-15 години започват да се появяват и неработещи жени.
Така че рускините отдавна са свикнали да правят нещата наравно с мъжете. И да печелят пари, и да ги харчат. Само колата все още остава „мъжката играчка”. Сред собствениците на коли в Русия само 15% са жени. Но в Москва – процентите са вече около 30. И предполагам, че след 10 години процентът ще бъде 50.

В миналото социалистическата икономика на Съветския съюз и България бяха тясно свързани. Съветските автомобили и камиони доминираха на българския пазар, а в Русия продавахме български хранителни продукти, цигари, вино. Какво е положението с тези на българските стоки на руския пазар днес?
За съжаление в момента икономическите отношения между нашите две страни не са толкова цветущи. Но може да възстановим някои неща. Мисля, че българските винопроизводители получиха много добър шанс да се закрепят на руския пазар, когато по политически причини ограничиха вноса на вино от Грузия и Молдова. Сега въпросът е доколко сполучливо са успели да се възползвате от това.
А за производителите на цигари шансовете ми се струват много малки. От една страна на руския пазар е почти напълно контролиран от глобалните гиганти - JTI, BAT, FM, а от друга страна - руското правителство и Министерството на здравеопазването се стремят да намалят пушенето. Мисля, че българските производители е по-добре да не се пъхат в тази „месомелачка”.
Много руснаци все още помнят и обичат българските консервирани зеленчуци. Преди пет години на руския пазар се закрепиха много добре полски производители на сок от моркови. Мисля, че и за българските производители има добри шансове.

Вие сте провели интересно изследване за домашните животни в Русия. Какво е положението с котките?
Котка или дори няколко котки има във всяко трето руско семейство. Това означава, че в нашите фамилии живеят около 15-20 милиона котака. Кучета са два пъти по-малко. Колкото е по-голямо семейството, толкова по-вероятно е, че си има котка. Половината от семействата от 4-5 човека са завъдили писани. Храните за домашните любимци в Русия надвишават един милиард евро годишно. Повечето от тези пари отиват за котките.

Колко изкарват руснаците средно на месец. Различават ли се в това отношение хората, които живеят в Москва, Санкт Петербург, Новосибирск и Калининград, например?
Днес средната работна заплата в Русия е около 500 евро на месец. Но почти 3 милиона души печелят по 2500 евро и отгоре. А 150 000 руснаци заработват по милион евро годишно.
В Москва средната работна заплата е над 1000 евро на месец. В Санкт Петербург и Екатеринбург - около 750, в Новосибирск и други градове - 500-600, в малките градове - 300-400.

По колко харчите за туризъм?
Зад граница на почивка ходят всяка година пет – седем милиона руснака. Милион от нас са на почивка в чужбина 4 - 5 - 6 пъти в годината. Но повечето отиват само веднъж и избират не особено скъпи дестинации - като Турция и Египет. А за сибиряците и за жителите на Далечния Изток сравнително евтиното направление е Китай.
Тези, които отиват в Турция и Египет, харчат 400 - 600 евро. Пътуващите до Чехия и Гърция - 1000. В Испания, Италия и Франция - 1500, и повече. Общо руските туристи харчат в чужбина всяка година между 5 и 7 милиарда евро. Тук не влизат парите за купуване на недвижими имоти зад граница.

Какво е отношението на руснаците към България като туристическо направление? Какъв е процентът на руските туристи в България от общия процент на руските туристи?
В България почиват 200 - 250 000 руснака годишно. Това е около 1.5-2% от всички туристически пътувания. И на десето място след Турция, Китай, Египет, Финландия, Италия, Испания, Германия, Гърция и Франция. Много московчани са успели да си купят имот в България, докато цените не са били високи. Сега те ходят в България като на дачите си в Подмосковието.
Приятните мигове за нас в България са пясъчните плажове, добрият климат, близкият език и славянската кухня. Неприятните - необходимостта от виза, скъпите самолетни билети.

Поради каква причина руснаците биха избрали България за почивка, а не Хърватия, Гърция или Египет, например?
Египет печелеше с по-ниските цени, но с началото на размириците и заплахите от ислямистите ситуацията се усложни. Ако българските власти премахнат визите за руснаците или ги дават автоматично на границата (както е в Турция) за 10 - 15 евро, потокът руски туристи ще нарасне двойно.
Когато преди три години Израел въведе безвизов режим, броят на руските туристи се удвои. И Израел изпревари тогава дори и България по броя на руските туристи.
Ако Министерството на туризма (Министерство на икономиката, енергетиката и туризма) проведе кампания в Русия, както го направи турското министерството на туризма, броят на туристите може да се увеличи до 3-4 пъти.

Защо руснаците биха купили апартамент на българското Черноморие, а не в Испания, например?
Поради по-достъпната цена, заради познатия климат, защото говорим родствени езици. Последното е много важно. Малко руснаци знаят добре английски, и 10 пъти по-малко - испански. Заради езиковата бариера в чужбина не пътуват между три и пет милиона руснака, които имат достатъчно пари и дори паспорт.

Какви са нещата, които дразнят руснаците сега по отношение на България?
Акцентът върху факта, че България е част от Европейския съюз, а Русия сякаш е „бившият съпруг или съпруга”. Някои са купили жилища на върха на цените, а сега не може да ги продадат и за 60 процента от стойността им. Визовите също дразнят много.

Какви са нещата, които поддържат положителния образ на България в Русия?
Историята и културата. Религията и езикът. Кухнята и традициите. Музиката. Филип Киркоров!!!

 
16.01.2012.
Автор: Pro GR
0 Коментари
Таг :

Новини, Реклама

Сподели в: Share Tweet

Още статии от същата категория

Добави коментар