Забравена парола

Ще получите нова парола на посочения от Вас email.

 

Пробив и метафора в плакатите на Мечислав Гуровски



На 31 август 2011 г. почина големият полски плакатист Мечислав Гуровски. За себе си той казва: „Аз съм полски художник, автор на повече от 400 плаката, но преди да се случи това, съм се родил на 5 февруари 1941 г. в планинското градче Милков. Учил съм в Художествената академия в Краков, а след завършването ù проф. Андржей Павловски ме покани за асистент в неговия департамент (Продуктов дизайн и визуална комуникация).“ Плакатите на Гуровски са едни от най-значимите произведения за полската школа. Те са често цитирани и репродуцирани, тъй като несъмнено обогатяват европейското културно наследство.

Не може да не сте виждали този плакат. Човешко лице в едър план е стегнато от въжена примка, която влиза и излиза през очите, ушите и устата. Сетивата на жертвата са заличени, нейната индивиду­алност е умъртвена. Плакатът е създаден по пиесата на Славомир Мрожек „Полиция“, а най-забележителното е, че това се случва през 1982 г. в Полша. По това време страна­та е в тежка икономическа криза, въведено е военно положение. Смея да предположа, че „играта на котка и мишка“, в която от една­та страна участват полските художници, а от другата – комисията, която приема или отхвърля техните плакати, често пъти е носела повече тръпка и удоволствие от самият творчески процес. Особено когато артистите са съумявали да излязат побе­дители – с малки хитрости, като при всяка война. Уловката, която поставя авторът в случая с този тетрален плакат, е именно в заглавието. Думата, която е написана под човешкото лице, е „полиция“, а не „милиция“ (каквото е названието в социалистическия блок). „Полицията“ е потисник в капиталис­тическия свят и значението на думата е изцяло негативно. Благодарение на тази малка, но съществена разлика плакатът е „минал“ ситото на цензурата, но днес не е трудно да се досетим кой всъщност „затя­га примката“ според автора.

Плакатът за театралната постановка по „Процесът“ на Кафка е също пример за опасен флирт с цензурата. Героят от този крайно мрачен роман сякаш е отъждествен с гражданин от източната страна на Же­лязната завеса, където всеки е виновен или най-малкото заподозрян „априори“. Затова и превантивното поставяне на кучешки на­мордник, дори на най-безобидния член на та­кова общество, гарантира спокойствието и безоблачното му съществуване.

Често срещан символ в работите на Гу­ровски е яйцето. Интересен факт е, че в полския жаргон думата за „яйце“ има и зна­чение на „сатира“. Този допълнителен щрих към богатата символика на философския предмет предполага асоциация за нещо смешно и абсурдно. В плаката „Lе Père“ пе­телът символизира несигурния баща, който настойчиво чака излюпването, за да разсее или потвърди съмненията си.

Много характерно за плакатите на Гу­ровски е внимателното изучаване на фор­мата, нейната пластичност напомня сюр реализма. Обемите са педантично изваяни, но човешките фигури и предмети не са на­турно-реалистични или най-малкото са про­дукт на различна реалност. Като резултат художникът постига усещане за плътност и материалност, близка до тази на глина­та. Човешките фигури в театралните му плакати притежават монументалността на митологичен голем.

Целия текст можете да прочетете в печатното издание.

 
28.11.2011.
Автор: Pro GR
0 Коментари
Таг :

Дизайн, Събития

Сподели в: Share Tweet

Още статии от същата категория

Добави коментар