Забравена парола

Ще получите нова парола на посочения от Вас email.

 

Плакатът–пропаганда



1914. Заповедта от стената

Човечеството навлиза във въоръжен конфликт. Незапомнените мащаби и всеобхватност на тази война дават името ù – Голямата война. Думата пропаганда по това време не е нова, но в този период тя получава смисъла на послание, целящо да въздейства на големи групи от хора, убеждавайки ги в една или друга идея. Често пъти посланието е чисто манипулативно и вероятно заради това средствата, с които се постига, все повече се усъвършенстват. В този момент от историята, когато киното плахо прави първите си стъпки, а идеята за телевизия не съществува, една друга медия играе ролята на разпространител на „правилните“ идеи, а именно плакатът.

Войната се оказва подходящ климат за появата на множество изобретения. От една страна, инженери и учени се надпреварват да изнамерят все по-ефективни машини за убиване, от друга – лекарства и хирургични способи за справяне с масовата касапница. Без висок боен дух обаче и най-добрите оръжия губят своята мощ. Зa разлика от Франция и Германия, Англия разполага с професионална армия, чийто брой е крайно недостатъчен за водене на успешни бойни действия. Ето защо Короната се заема с мащабна пропаганда. Островът е покрит с агитационни плакати, които осъществяват пряката връзка с бойните действия и приканват населението да се включи доброволно в защитата на страната. Освен това командите повеляват пестене на храна и провизии и дейно участие в подготовката на армейското оборудване, като са богато илюстрирани с наивни изображения. Повечето плакати от това време са твърде описателни. В стремежа за изчерпателност те са илюстративни и в крайна сметка слаби – и като художествени постижения, и като въздействие. Ефектът от вербалната команда обаче е много по-силен, когато тя е категорична и лаконична. Следователно визуалният ù еквивалент също би трябвало да е такъв.

Плакатът, представляващ лорд Кичънър* (плакат 1) с насочен към зрителя показалец, е истинска революция в художествените похвати от времето на Първата световна война. От портрета на мустакатия мъжага лъха спартанска непоколебимост, а текстът “Your Country Needs You“ (Страната ти се нуждае от теб) увлича зрителя в съпричастност. Ефектът от тази кампания се измерва в милиони доброволци на страната на кралицата и е последван от немалко подобия – типичен пример за remake (правене отново) на нещо, което веднъж е дало повече от очаквания резултат. Годината е 1914! Три години по-късно се появява добре известният портрет на Чичо Сам (плакат 2), който отправя същия жест, но с подканващата реплика „I want You For U. S. Army“ (Искам те в армията на САЩ). Моделът за портрета всъщност е Джеймс Монтгомъри Флаг, който е и автор на плаката. Същата композиция откриваме и в пропагандните материали от Втората световна война в Англия и Русия. Островната нация е олицетворена от сър Уинстън Чърчил (плакат 3), а идеята за колективното начало на Съветите (плакат 4) е предадена чрез условен портрет на войник, чийто гневен въпрос „Ты записался добровольцем?“ (Ти записа ли се доброволец?) не предполага отрицателен отговор.

Целия текст можете да прочетете в печатното издание.

 
23.08.2011.
Автор: Pro GR
0 Коментари
Таг :

Практика, Дизайн

Сподели в: Share Tweet

Още статии от същата категория

Добави коментар